חוג שחייה טיפולית לילדים על הרצף האוטיסטי ולילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז
חוג השחייה הההידרותרפית לטיפול בילדים הנמצאים על הרצף האוטיסטי ובילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז ב"אלישע" הינו חוג תהליכי מתמשך השם דגש על הצדדים הרגשיים, הפיזיולוגיים והטכניים שבלימוד השחייה.
מטרת החוג הינה הקניית כלים ויכולות תקשורתיות וחברתיות, הארכת משכי קשב וריכוז ובד בבד ללמד את החניך לשחות סגנון אחד או יותר בהתאם לגילו ויכולותיו.
באלישע טכניקות מיוחדות לטיפול ולימוד ילדים על הרצף האוטיסטי ולילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז.
מטפל ההידרותרפיה שהוא גם מדריך שחייה מוסמך בהכשרתו מעניק לילד תמיכה צמודה לכל אורך הדרך, ייתן לו תחושה של קבלה ולגיטימציה למצוקות ולקשיים עימם הוא נאלץ להתמודד.
מטרות טיפולי ההידרותרפיה והשחייה הטיפולית הינן:
- הקניית כלים ומיומנויות חברתיות ותקשורתיות
- שיפור משכי קשב וריכוז
- שיפור ביכולת למלא הוראות בצורה מדויקת
- בנייה של אמונה ובטחון עצמי
- בנייה של תחושת הצלחה ועמידה במשימות ובדרישות
- הקניית עצמאות ובטחון בעת השהייה במים ומחוצה להם
- הקניית שליטה בסגנון שחייה אחד או יותר.
עקרונות האימון
הדגש המרכזי עליו מושתתים מערכי ההדרכה ב"אלישע" הינו הקניית תחושת הצלחה לכל חניך וחניך ובנייה של ביטחון ואמונה בעצמו וביכולתו .
גישת לימוד אשר משפיעה על תפיסת המסוגלות העצמית של החניך הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.
לצד ערך מרכזי העקרונות המנחים באלישע הינם:
יצירת קשר אישי ובניית אמון בין המדריך לחניך.
"עקרון ההנאה שבאימון" ועל פיו ילד נהנה הוא ילד הפתוח ללמידה ומתמיד באימון ובתרגול לאורך זמן.
עקרונות אילו יחד עם איכות המאמנים ומערכי האימון יגרמו לילד למחוייבות והתמדה אשר יובילו לפיתוח מיומנויות פיזיולוגיות ורגשיות ברמה גבוהה מאוד ויטמיעו בו ערכים אשר ילוו אותו שנים רבות.
הבריכה
הפעילויות מתקיימות בבריכה טיפולית אשר נבנתה במיוחד לילדים ובהתאם ליכולותיהם ולצרכיהם. הבריכה מקורה ומחוממת כל השנה לטמפ' מים הגבוהה ב 6-7 מעלות יותר מבריכות רגילות, תנאים אשר יקנו לחניך שקט, שלווה ובטחון ואפשרות להתגבר על חוסר הריכוז ולהיות מרוכז רק בנדרש ממנו.
ידע כללי
הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים הינה הפרעה נוירו-פסיכולוגית שכיחה העלולה לגרור פגיעה משמעותית באיכות החיים, מימוש חלקי של הפוטנציאל האישי וסבל במגוון מישורי החיים.
הפרעות קשב וריכוז קיימות לאורך כל החיים, ומקבלות צורות ביטוי שונות אצל כל אדם. בעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות הינם שם כולל למגוון של הפרעות קליניות שהמשותף להן הן הפרעות קשב והתנהגות ברמות שונות. זהו שם כולל לקבוצה של הפרעות במערכת העצבים המרכזית
האבחנה היא אבחנה קלינית בעיקרה, ויש חשיבות גדולה באבחנה המבדלת של ההפרעה ממצבים אחרים, חלקם תקינים וחלקם פתולוגיים אשר יכולים להיחשב בטעות לADHD או ADD . כיום אין מבחן אחד המאשר או שולל חד-משמעית את האבחנה. והמאבחן יכול להשתמש בראיון הילד וההורים, תצפיות בילד ובהורים, סקאלות התנהגותיות, בדיקות גופניות ונוירולוגיות וטסטים קוגניטיביים. בדיקות מעבדה, כגון ראייה ושמיעה, יכולות להיות יעילות בחלק מהמקרים.
במצבים מסוימים כדאי לבצע הערכת שפה ודיבור (.TOVA – test of Variables of Attention) בדיקה זו ממוחשבת ומבוססת על ניתוח התגובה לגירוי – השמטות, תוספות שגויות וכדומה.
הילד צופה בצג מחשב למשך פרק זמן קבוע, ואמור להגיב לגירוי אחד ולהתעלם מגירוי אחר. הבדיקה מודדת את המהירות והדיוק של עיבוד המידע שעושה הילד, באמצעות השוואת התוצאות לנורמות המאפיינות הפרעות הקשב והריכוז מתחלקות לשלשה סוגים:
אפיון ההפרעות
- ADHD – הפרעת הקשב עם היפראקטיביות לרוב מתגלה בילדות המוקדמת, מתאפיין בעיקר בבעיית קשב בהיפראקטיביות ואימפולסיביות. בעיית קשב:ילדים אלו מתקשים בכיתה בריכוז לטווח ארוך בנושא הנלמד.
כל גירוי חיצוני אחר מסב את תשומת ליבם מהנושא. ADHD קיים גם במבוגרים, וגורם לבעיות התנהגות המקשות על חיי היום יום שלהם ומפריעות לאנשים הקרובים להם. - ADD – הפרעת הקשב ללא היפראקטיביות , ילדים הסובלים בעיקר מחוסר ריכוז, משתעממים מהר ומתקשים להתמיד במשימות.
- הפרעת קשב וריכוז "משולבת"– רב הילדים המאובחנים נכנסים לקטגוריה זו.
ילדים עם ADHD סובלים מפגיעה בתפקוד בתחומים שונים – בביה"ס, בבית ובקשר עם בני גילם. בביה"ס ההפרעה תתבטא בציונים נמוכים מהמצופה או פערים בציונים. כמו כן פגיעה ביכולת התארגנות והלמידה, קושי בהכנת שיעורים. בעיות התנהגותיות יתבטאו בקשיים הן בביה"ס עם מורים וילדים והן בבית עם ההורים.
ילדים נוטים לדחות ילדים בעלי ADHD בשל תוקפנותם, טווח הריכוז הקצר, האימפולסיביות שלהם ואי הציות לחוקים.
למרות שזו הפרעת קשב וריכוז, מרבית הילדים בעלי אינטליגנציה מעל הממוצע ויצירתיים מאוד, חלקם סובלים מדימוי עצמי נמוך בשל התנהגותם החריגה ויחס החברה כלפיהם.